Strategii De Crestere a Atentiei La Copii cu ADHD

Cateva cuvinte despre „FATAIALA’’ din ADHD

Ca parinte, antrenor sau profesor ai incercat poate  sa limitezi neastamparul copilului/elevului tau pentru ca, da, ”fataiala” poate fi un factor de distragere a atentiei atat pentru copil cat si pentru cei din jur.

Si totusi, nu toata „fataiala’’ este un lucru rau ci dimpotriva, asa cum voi incerca sa explic in randurile urmatoare.

Exista studii care concluzioneaza ca elevul cu probleme de concentrare are nevoie de un anumit grad de miscare pentru a se putea focusa mai bine.

„Interventia tipica de stopare a acestui tip de miscare este exact opusul a ceea ce ar trebui facut pentru majoritatea copiilor cu ADHD”, declara Mark Rapport, seful departamentului clinic pentru invatare a Universitatii Centrale din Florida.

Cercetarile lui Rapport au aratat ca hiperchinezia caracteristica copiilor cu ADHD, devine mai accentuata atunci cand sunt solicitate functiile executive si in special, memoria de lucru.

In consecinta, este util sa facilitezi acel grad de miscare necesar pentru cresterea atentiei in activitatile de invatare.

 Rolul ’’Fataielii’’ in ADHD

Intr-o studiu, Mark Rapport a aplicat unui lot de 125 de baieti si fete, cu varste intre 8-12 ani, un test de memorie cu grade diferite de dificultate.

Cei cu simtome de ADHD, prezentau o ’’fataiala” previzibila dar care, s-a amplificat cu 25%, odata cu cresterea dificultatii testului.

Concluzia a fost ca, un comportament hiperactiv devine mai accentuat la elevii cu ADHD atunci cand trebuie sa-si creasca concentrarea si memoria de lucru.

Ca urmare, profesorii si parintii ar trebui sa ia in considerare aceasta realitate in managementul clasei, respectiv al conditiilor de invatare acasa.

Fataiala si medicatia stimulanta 

 Mai multe studii au concluzionat faptul ca un anumit tip de hiperactivitate are efecte similare cu medicatia  specifica.

Acest mod de miscare conduce la o crestere a stimularii, in aceelasi fel cu medicatia specifica.

Activitatea fizica creste nivelul neurotransmitatorilor de tipul dopaminei, norpeinefrinei, in aceelasi mod in care o face si un anumit tip de medicatie.

Diversitate neurobiologica

 In timp ce majoritatea efectueaza un singur lucru odata, la cei cu ADHD s-a observat efectuarea mai multora in aceelasi timp.

Trebuie sa respectam faptul ca,  exista o diversitate neurobiologica si ca fiecare are un mod diferit de a face lucrurile.

Se poate afirma astfel ca ”fataiala”  este utila pentru multi dintre cei cu ADHD, iar profesorii si parintii ar putea interveni pentru facilitarea ei, intr-un mod controlat.

Cum se poate explica aceasta particularitate!

Simturile noastre (auzul, vazul, mirosul, simtul gustativ, tactil, miscarea si echilibrul) ne ajuta sa ne mentinem starea optima de alerta, sa fim suficient de relaxati dar si implicati atunci cand ascultam, compunem, invatam, dar nu atat de relaxati incat sa adormim!; sa fim suficienti de alerti cand trebuie sa asimilam informatii si  sa raspundem dar, nu atat de alerti incat sa devenim excesiv de activi!

Copiii cu ADHD au dificultati de concentrare si pot fi cu usurinta distrasi de stimulii externi.

Si totusi, multi dintre acestia, necesita o anumita stimulare senzoriala pentru a se autoregla si a sta focusati.

Pentru astfel de copii (dar si pentru adulti) adaugarea unui stimulent senzorial, in timpul unei activitati ce presupune invatare, poate fi utila in cresterea  Atentiei.

Strategii senzoriale de crestere a Atentiei

Pentru ca am vorbit mai sus despre ” fataiala” si rolui ei in concentrare, o sa ma refer pentru inceput, la strategii legate de miscare:

Ofera posibilitatea copilului de a-si schimba frecvent pozitia.

ACASA

– Exista optiuni diferite de asezare care permit miscarea, cum ar fi:

  •  fotoliu beanbag (cel in forma de sac maleabil)
  •  leagan suspendat in care elevul poate sa si citeascaFun and Function Mesh Therapy Swing for Kids with Special Needs
  • perna pneumatica pentru scaun
  • un suport ajustabil pentru scaun care confera o senzatie de relaxare si contribuie la cresterea concentrarii
  • scaunul balansoar
  • scaunul-minge (are o umplutura ce-i confera stabilitate)
  • scaune concepute special pentru cei cu ADHD, cu scopul de a creste AtentiaImage result for CHAIR FOR ADHD CHAIR "CHAIR FOR ADHD"
  • benzi elastice ce pot fi atasate scaunului sau biroului si care faciliteaza miscarea picioarelor.
  • un suport special asezat sub birou care permite miscarea picioarelor.Image result for foot fidget "foot fidget"

– Permite sa-si faca temele de acasa, chiar intins pe covor, cu un clipboard.

– Atarna pe pereti, la diferite inaltimi carduri cu litere, cuvinte sau cifre si initiaza un mic joc, spunandu-i sa le atinga.

– Introdu pauze de miscare si implica-l sa-si foloseasca atat in activitati de leganat, rostogolire, balansare, etc.

In CLASA

– Dati posibilitatea copilului sa se ridice din banca, pentru executarea unor sarcini utile intregii clase:

  • de ex.: sa stearga tabla, sa stranga temele, sa distribuie materiale didactice, etc
  • folosirea recreatiei pentru miscare.

IN TIMPUL LIBER

Este unanim recunoscut rolul educatiei fizice, gimnasticii si sportului in general, pentru relaxare, stare de bine si cresterea Atentiei.

Gimnastica aerobica are beneficii maxime pentru concentrare.

Exercitiile fizice zilnice cresc concentrarea prin cresterea nivelului neurotransmitatorilor -dopamina, norepinefrina, serotonina, endorfine- si al conexiunilor nervoase.

Dopamina este un neurotransmitator implicat in senzatia de placere, de recompensa in momentul efectuarii unei activitati placute.

Norepinefrina joaca un rol important in cresterea atentiei. Medicatia recomandata in ADHD are scopul de a creste norepinefrina si dopamina. Ca urmare, exercitiile fizice actioneaza ca un medicament in ADHD.

Serotonina este denumita si stabilizatorul natural al starii de dispozitie deoarece reduce depresia si anxietatea. In plus, ea controleaza trezirea si adormirea. Este de asemeni, implicata in tranzitul intestinal, sanatatea oaselor, starea de greata si vindecarea ranilor.

Endorfinele reduc durerea si cresc starea de bine.

Exista studii care dovedesc ca exercitiul fizic are un impact atat asupra dezvoltarii structurale cat si functionale a creierului si in consecinta ar avea efecte de lunga durata in evolutia ADHD-lui.

“Efectele exercitiilor fizice au fost asociate cu reducerea comportamentelor negative, cresterea comportamentelor acceptabile si a functiilor cognitive la copiii cu un control scazut al impulsivitatii si atentiei ( Gapin, Labban si Etnier)

Se recomanda 30 minute inainte de inceperea scolii, ex:

-plimbarea cainelui

-saritul corzii

-mersul cu bicicleta la scoala

-folosirea unei trambuline, etc.

Sporturile individuale furnizeaza un beneficiu major. Acest fapt se datoreaza interactiunii directe cu antrenorul, fara a se exclude sentimentul de apartenenta la o echipa. De exemplu:

-arte martiale

-lupte libere

-inot, etc.

In timp ce sporturile individuale furnizeaza maximum de beneficii copiilor cu ADHD exista totusi si cateva sporturi de echipa care pot sa-i atraga foarte mult, cum ar fi baschet, hochei, fotbal. Aceste sporturi presupun o miscare permanenta care consuma multa energie si expune mai putin la factorii de distragere.

Pentru cei care insa, considera exercitiile fizice prea obositoare sau plictisitoare, va recomand sa incercati abordarea lor intr-un mod amuzant (exista ghiduri in acest scop).

Strategii Auditive pentru cresterea Atentiei

Unii copii au nevoie de o stimulare auditiva suplimentara pentru a se concentra.

Acesti copii pot omite detalii importante sau instructiuni verbale.

Ei pot sa nu raspunda la solicitarea profesorului sau pot gasi alte moduri de a-si genera propriul zgomot care sa-i ajute sa stea focusati.Ex: canta, bat ritmul sau scot diverse sunete.

Pentru acesti copii incercati sa:

  • Compuneti cantecele sau rime pentru a-l readuce la sarcina pe care o are de urmat, atat pentru a-si aminti de  rutina de spalare, imbracare cat si diferitele concepte folosite in temele pentru scoala
  • Puneti copilul sa repete instructiunile pe care i le dati
  • Folositi jocuri si aplicatii care folosesc muzica pentru a-l invata concepte
  • Produceti diverse sunete in timpul invatarii (ex. bateti din palme pe silabele cuvantului, bateti din picior cand enumerati zilele calendarului, pocniti din degete cand numarati, etc). 
  • Includeti pauze cu muzica si cantece ritmate
  • Includeti pauze in care folositi instrumente muzicale

Muzica ocupa un loc special in inimile noastre dar si…..in creierul nostru!

 Cei cu ADHD au o tendinta mai scazuta de a produce dopamina. Folosirea muzicii poate fi un mare avantaj pentru copiii cu ADHD.

Stiinţa sugerează ca muzica oferă efecte terapeutice speciale pentru copiii cu ADHD.

Muzica amelioreaza atentia si functiile executive, cunoscut fiind ca acestea sunt  deficitare in ADHD.

Dopamina este o un neurotransmitator care creste capacitatea de a fi atenti, inbunatateste  memoria de lucru, precum si motivatia. Dopamina este de asemenea  substanta care ne da o stare de bine ceea ce inseamna ca, ascultand muzica ne simtim bine in timp ce ne concentram mai bine. Acest obiectiv este urmarit si de anumite

medicamente recomandate in tratamentul ADHD-ului.

Se poate spune, asadar, ca muzica este un ”medicament”.

Nu este nevoie ca tu si copilul tau sa aveti calitati inascute pentru a folosi terapia prin muzica.

Comform expertilor terapia prin muzica poate include compunerea unor cantecele, ascultarea muzicii, dansul, cantatul in aceelasi timp cu cantecele inregistrate; nu conteaza stilul, instrumentul sau genul de muzica, atata timp cat copilului ii face placere.

Deci nu este nevoie sa fim muzicieni profesionisti pentru a profita de beneficiile muzicii!

 Introducerea muzicii in viata de toate zilele este simpla si amuzanta.

Un lucru pe care il presupun multi este ca trebuie eliminate toate sunetele si in special muzica deoarece, orice zgomot poate distrage copilul de la sarcini. Exista  insa, studii care demonstreaza beneficiile muzicii in timpul efectuarii temelor de acasa.

Pentru ati ajuta copilul sa –si creasca Atentia cu ajutorul muzicii ar trebui sa gasiti muzica potrivita si la volumul potrivit.

Gaseste muzica potrivita

Experimenteaza diferitele surse de muzica si la diferite volume.

Copilul s-ar putea sa se concentreze mai bine daca muzica este mai intensa dar intr-o alta camera sau de o intensitate mica direct in zona de studiu.Unii copii prefera sa lucreze avand casti. Aceste preferinte pot diferi de la o zi la alta.

Lasati copilului libertatea sa-si testeze propriile preferinte muzicale ca mijloace de crestere a Atentie.

Daca atunci cand era bebelus ati folosit acele sunete albe(foen, aspirator, hota) ca trucuri pentru a-l adormi, atunci veti intelege valoarea acestui pas, de data aceasta, in scopul cresterii Atentiei.

De fapt, in momentul in care va  pregatiti pentru lectii sau tintiti la un moment de” liniste” in casa, puneti  lista de melodii deja testate ca functioneaza. Copilul va incepe sa fie mai relaxat, intelegand ca este momentul sa-si faca temele.

Fiti realist cu limitele copilului

Chiar daca folositi muzica in scopul cresterii concentrarii la lectii, nu uitati ca exista niste limite pentru  nivelul de Atentie si energie.Nu faceti greseala de a exagera si de a-i cere copilului sa faca  „mai mult”! Chiar daca muzica ajuta la focusare, copilul tau se va epuiza la un moment dat.Deci nu-i cereti sa lucreze peste masura!

Adaptati muzica pentru a influenta starea de dispozitie

Un truc amuzant si foarte folositor pentru angajarea Atentiei copilului este sa se miste pe melodii de dans inainte de inceperea lectiilor. Aceasta practica ajuta si la descatusarea  tensiunii emotionale acumulate dupa o zi lunga de scoala.

Dupa ce au terminat ”dantuiala”, puteti trece la muzica favorita pentru cresterea Atentiei.

Faceti o lista cu sunete din natura(ploaia, valurile marii etc), sunete instrumentale sau muzica clasica.

Unii copii prefera linistea in locul muzicii. Dar cei mai multi copii cu ADHD declara ca un fundal muzical ii ajuta sa se concentreze mai bine. Nu conteaza ce melodie asculta in casti atata timp cat ajuta la cresterea Atentiei!

Strategii vizuale pentru cresterea Atentiei

Unii copii necesita un aport crescut de stimulare vizuala pentru asi mentine focusul.

Ei pot omite instructiuni scrise sau isi pot pierde interesul si concentrarea in activitatile vizuale, cum ar fi cititul.

Pentru acesti copii:

  • Folositi materiale care au literele ingrosate, stralucitoare sau colorate
  • Lucrati sau jucati-va pe o suprafata intens colorata
  • Subliniati si folositi culori pentru a-i atrage Atentia la detaliile importante din tema sau carti
  • Folositi pe computer, aplicatii care incorporeaza miscare si culoare
  • Folositi indicii vizuale cum ar fi carduri autocolante, orare colorate, liste cu lucruri de facut (checklist)
  • Activitati vizuale de invatare, cum ar fi: cautari de cuvinte, pagini cu poze ascunse, numerotarea paginilor pe culori, jocuri de cuvinte.
  • Activitati de invare care includ diferente vizuale (sortare, gasirea imaginii diferite dintre mai multe asemanatoare, etc.)
  • Activitati de invatare pe o tabla luminoasa
  • Pauze cu activitati vizuale cum ar fi cautarea unor obiecte mici colorate.

Strategii tactile de crestere a Atentiei

Multi copii sunt mai capabili sa-si mentina Atentia, atunci cand este implicat sistemul lor tactil.

Ei invata mai bine cand au mainile ocupate. Sunt copii carora le place sa atinga obiectele si sa fie atinsi, imbratisati.

Pentru acestia, incercati:

1. Un „ fidget toy”.Related image

Un fidget toy este un obiect pe care un copil (sau un adult) il manipuleaza in timp ce citeste, lucreaza sau asculta. Aceste mici instrumente produc o stimulare tactila care are meritul de a creste concentrarea pe o perioada mai mare. Fidgetul poate fi un instrument util atat profesorului cat si elevului, cu conditia de a nu distrage atentia colegilor.

Daca sunt introduse intr-un mod controlat ele sunt ”unelte” de crestere a Atentiei si nu ”jucarii” de distragere a Atentiei.

Pentru a introduce un fidget toy in clasa profesorul ar trebui sa explice elevului cum functioneaza (apropo de sistemul nostru senzorial), in ce scop il folosim (cresterea Atentiei) si sa instituie reguli precise de utilizare a lor, unele in timpul orei iar altele in pauza.

2. Procurati un set special de ustensile de scris care contine pix, stilou, creion cu o anumita textura. De asemeni pot avea la capatul opus o guma de sters masticabila.

3. Pauze senzoriale tactile care procura o presiune mai accentuata (ex. veste speciale care ofera senzatia unei imbratisari mai puternice tip “bear hug”), “infundarea” intr-o perna sau un fotoliu beanbag sau joaca cu un material maleabil cum ar fi plastelina, aluat, etc.

4. Combinati invatarea cu joaca folosind asa numitele cutii tactile (cutii cu diverse umpluturi ex. fasole uscata, orez, paste de diferite forme, nisip, etc.) in care copilul trebuie sa gaseasca litere sau cifre magnetice.

5. Adaugati la invatarea traditionala (cu creion si hartie) materiale practice cum ar fi piesele de lego pentru matematica

Strategii senzoriale gustative pentru cresterea Atentiei

 Unii copii sunt capabili sa se concentreze mai bine daca aportul senzorial gustativ este mai mare. Anumite gusturi si texturi sunt asociate cu cresterea Atentiei. Pentru copiii care beneficiaza de acest tip de stimulare incercati:

  • Accesorii speciale pentru mestecat, adaugate la baza creionului sau sub forma de colier

Image result for chewable pencil "chewable pencil"Image result for chewable necklace "chewable necklace"

  • Unele snacksuri, guma de mestecat, fructe uscate, inclusiv ”fruit leather”(un tip de fructe uscate sub forma de de foi subtiri).

In incheiere va sugerez sa folositi unul sau mai multe dintre strategiile de mai sus, in functie de preferintele copilului dvoasta.

Ele va vor aduce  beneficii maxime atat in procesul de invatare cat si pentru echilibrarea emotiilor copilului cu ADHD.

 

 


Lasa un comentariu

Required fields are marked*